Nieuw als manager? De eerste indruk telt

Het valt niet mee om als nieuwe manager bij een bedrijf of op een afdeling te beginnen. Maar met de juiste aanpak kun je een goede basis voor de toekomst leggen.


January 21, 2019

"Persoonlijke gesprekken zijn een goede manier om uzelf als de nieuwe manager te profileren, gerespecteerd te worden en belangrijke informatie te krijgen". Spreker en managementconsultant Gregory P. Smith geeft op Top7Business.com de volgende adviezen voor nieuwe afdelingsmanagers:

1. Stel ingrijpende beslissingen uit

Voer niet te veel veranderingen door tot je de werkzaamheden goed in kaart gebracht hebt. Verzamel informatie, bekijk de werkprocessen en leer je medewerkers kennen voordat je verandering in de status quo probeert te brengen. Als je eenmaal ‘geaccepteerd’ bent, begrijpt de rest je beter en zullen ze eerder achter jou en jouw managementstijl staan.

 

2. Wie hebben het in het informele circuit voor het zeggen?

Informele leiders hebben veel invloed op jouw gezag, omdat zij overwicht hebben en andere medewerkers beïnvloeden. In het begin hebben ze meer macht dan jij. Probeer ze te vriend te houden en aan jouw kant te krijgen, zodat ze je werk niet saboteren. Als je in een omgeving werkt waar veel mensen bij een vakbond zijn aangesloten, moet je de vakbondsleiders zo veel mogelijk informeren en bij ontwikkelingen betrekken.

 

3. Achtergrondinformatie

Een manager krijgt meer respect als hij of zij de moeite neemt om uit te zoeken wat zijn team bereikt heeft en waar zijn mensen trots op zijn. Als je waardering toont en eerdere successen prijst, zul je meer succes hebben bij het bepalen van nieuwe doelen.

 

4. Voer gesprekken met je medewerkers

Het kost wat tijd, maar het loont de moeite. Persoonlijke gesprekken zijn een goede manier om jezelf als de nieuwe manager te profileren, gerespecteerd te worden en belangrijke informatie te krijgen. Omdat je nieuw bent en daardoor als onpartijdig gezien wordt, zullen anderen eerder bereid zijn de “waarheid” over het werkklimaat te vertellen.

 

5. Los de eenvoudige problemem op

Met de informatie uit de persoonlijke gesprekken kun je kleinere veranderingen door gaan voeren waar medewerkers direct mee te maken krijgen. Dit laat zien dat een goede werkomgeving belangrijk voor je is.

 

6. Beleg een teamvergadering

Wanneer je iets specifieks wilt zeggen en voldoende achtergrondinformatie hebt om overtuigend over te komen, kan je een groepsvergadering beleggen. Belicht eerdere teamsuccessen, noem een paar problemen waar de groep nu mee te maken heeft en leg uit wat jij van plan bent hieraan te doen.

 

7. Doelen bepalen

Nu je het respect en het vertrouwen van het team gewonnen hebt, kan je toekomstige doelen voor het team gaan bepalen.

 

 

Tekst: © Insight Lab AB

Vind jouw droombaan

Ben jij op zoek naar de baan van je dromen? Goed nieuws: StepStone helpt je!

Vind jouw droombaan

Ben jij op zoek naar de baan van je dromen? Goed nieuws: StepStone helpt je!