Important Information Regarding Cookies

Our website uses cookies so that we can provide you with the best user experience. By using our website, you agree to using cookies.
Continue

Tips voor internationale recruitment

internationale-recruitmentVroeger trokken bedrijven vaak naar andere landen om zich te vestigen waar het talent was. Maar tegenwoordig is het andersom: steeds meer mensen zijn bereid in het buitenland te werken door de grotere mobiliteit en de vele gebruiksvriendelijke communicatiemiddelen. Doordat werknemers steeds mobieler en internationaler georiënteerd worden, hoeven bedrijven zich niet langer te beperken tot een talentenjacht in eigen land. Werkgevers kunnen hun zoektocht naar talent dus ook starten in andere landen. Maar werknemers uit het buitenland aantrekken lukt niet zonder een efficiënte planning. Mensen motiveren om te verhuizen voor een baan is niet zo simpel als het klinkt. Dankzij deze tips van StepStone leert u een succesvolle internationale recruitment campagne op te starten.

1. Weet wie u zoekt.

Wees heel duidelijk over het profiel dat u zoekt. De functieomschrijving is een goede uitgangspunt om de criteria voor kandidaten te bepalen. Met een goede functieomschrijving kan de werknemer inschatten of hij/zij binnen het bedrijf past en wat hij/zij kan verwachten van de nieuwe functie. De functieomschrijving is ook nuttig bij het opstellen van een advertentie waarin heel precies wordt uitgelegd welk profiel u zoekt.
Een duidelijke beschrijving van de hoofdtaken en -verantwoordelijkheden van de functie, het vereiste opleidingsniveau, en de benodigde ervaring vormen het recept voor een succesvolle recruitment campagne.

2. Weet waar uw doelgroep zich bevindt.

Waar vindt u het talent waar u naar op zoek bent? De mogelijkheden bij internationale recruitment zijn vanzelfsprekend enorm. Maar u kunt het uzelf en uw budget makkelijk maken door alleen te zoeken in landen waar de profielen die u zoekt zich bevinden, en waar deze kandidaten bovendien aangeven bereid te zijn te verhuizen naar uw land.
Als u hulp nodig heeft bij het onderzoeken in welke landen u wilt zoeken, kunt u The Network inschakelen. Zij vormen een internationaal netwerk van marktleidende vacaturesites en helpen u te bepalen in welke landen de kans op succes het grootst is. (www.the-network.com).

3. Begrijp wat uw doelgroep motiveert.

Als u op internationaal niveau werknemers wilt vinden, dan moet u begrijpen hoe u iemand kunt overtuigen om voor een nieuwe organisatie in een nieuw land te gaan werken. Houd in gedachten dat de meeste mensen er niet direct aan denken om een nieuwe baan in het buitenland te zoeken. Alleen als ze een heel interessante vacature gevonden hebben, zullen ze er serieus over gaan nadenken. Kandidaten hebben een grote drijfveer en motivatie nodig om naar het buitenland te verhuizen voor een baan. Probeer ervoor te zorgen dat ze geen moeite hebben om hun vertrouwde omgeving achter te laten.

4. Overtuig het talent om voor u te komen werken.

Als u een advertentie wilt plaatsen voor uw openstaande vacature, dan is het belangrijk dat op de juiste manier te doen. Wat u aan medewerkers aanbiedt, heeft direct invloed op de aantrekkingskracht van uw bedrijf. Werkzoekenden willen een interessante baan in een boeiend bedrijf met fantastische beloningen. Laat in de advertentie deze elementen spreken:

  • Interessante baan:
  • De inhoud van de functie en de ervaring die men opdoet
  • Carrière, ontwikkeling en baanzekerheid

  • Boeiend bedrijf:
  • De cultuur en het imago van uw bedrijf
  • Deskundige medewerkers met talent

  • Fantastische beloningen:
  • Salaris
  • Secundaire arbeidsvoorwaarden

Als u op internationaal niveau kandidaten wilt aantrekken, moet u niet alleen uw bedrijf en de functie verkopen, maar ook uw stad en land. Is de functie interessant genoeg om iemand te overtuigen om zowel van land als van werkgever te veranderen?

5. Bekijk uw locatie met andere ogen.

Bekijk uw land en stad eens vanuit het standpunt van een outsider. Wat zijn de voor- en nadelen? Hoe goed is de gezondheidszorg? Is het onderwijs kwalitatief genoeg? Is er genoeg ruimte voor vrijetijd? Is de plaatselijke bevolking hartelijk en gastvrij? Geef voldoende informatie over deze lokale aspecten en probeer mogelijke nadelen zoveel mogelijk op te vangen.

6. Help kandidaten om uw stad of land te ontdekken.

Buitenlandse kandidaten hebben meer informatie nodig over hun toekomstige werkplek dan kandidaten uit het land zelf. Laat ze uitgebreid kennismaken met deze nieuwe omgeving. Nodig topkandidaten uit en toon ze de hele omgeving, dus niet alleen uw kantoor. Ook is het een goed idee om in een later stadium de partner van de kandidaat uit te nodigen voor een bezoek aan de omgeving.

7. Laat zien hoe concurrerend uw aanbod is en wat voor impact het op financieel vlak heeft.

Uit een onderzoek van StepStone is gebleken dat de financiële voordelen zwaar wegen voor kandidaten. Voor expats weegt dit nog zwaarder. Om te laten zien hoe geweldig uw aanbod eigenlijk is, kunt u eens het nettosalaris berekenen. Vergelijk daarnaast ook de kosten van het levensonderhoud (huisvesting, onderwijs...) in uw land met die van het thuisland van de kandidaat. Probeer natuurlijk de voordelen zoveel mogelijk te laten spreken.

8. Houd rekening met culturele verschillen.

Houd rekening met de plaatselijke verschillen als u mensen in verschillende landen wilt aanspreken. Als u bijvoorbeeld een ingenieur uit Duitsland wilt vinden, dan zult u andere elementen moeten benadrukken dan wanneer u een ingenieur uit Brazilië wilt vinden. Wees hierin proactief: het beste is om voor elk land een specifieke vacature te maken waarin u de highlights aanpast voor de kandidaten uit dat land. Uit onderzoek door de Intelligence Group en The Network blijkt dat baanmotivaties variëren van land tot land. Een internationale recruitment strategie moet dus rekening houden met deze culturele verschillen.

9. Vergeet de integratie niet.

Een kandidaat uit het buitenland aannemen, is meer dan alleen verhuizen en hem of haar wat uitleg geven over het HR-beleid van uw organisatie. Besteed voldoende aandacht aan de verhuizing en natuurlijk ook het integreren, en vergeet daarbij de praktische zaken niet. Probeer ook ondersteuning en advies te geven over de procedures in uw land in het Engels, of in een andere taal die de kandidaat machtig is. En vergeet niet dat niet alleen de kandidaat moet integreren, maar ook de partner en mogelijk zijn/haar gezin. Een introductie in de plaatselijke cultuur en de kandidaat en het gezin betrekken bij sociale gebeurtenissen zijn onmisbaar voor een succesvolle integratie.

 

Waarom voor StepStone kiezen voor uw internationale recruitment?

reach
Een uniek bereik

  • Aanwezig in 20 Europese landen en actief in 133 landen via onze partner The Network
  • Meer dan 10 jaar ervaring met internationale recruitment

reach
Een eenvoudig proces

  • Eén contactpersoon
  • Service en budget gecentraliseerd

local-expertise
Lokale deskundigheid

  • Belangrijkste vacaturesites in elk land
  • Kennis van de lokale markt


Meer weten


 

Zoekt u medewerkers in het buitenland?

Krijg meer inzicht in de internationale arbeidsmarkt dankzij onze unieke tool:

  • Waar vindt u een specifiek profiel?
  • Hoe trekt u kandidaten aan?
  • Hoe lang willen kandidaten ongeveer blijven?

Ontdek de antwoorden van meer dan 200.000 werknemers van over de hele wereld.

ONTDEK DE TOOL


StepStone, partner voor uw internationale recruitment

  • Recruiteren in meer dan 133 landen
  • Expertise in de lokale markt
  • Eén contactpersoon
  • Gecentraliseerd budget en service
  • Meer dan 7.580.000 unieke bezoekers per maand

Ontdek de antwoorden van meer dan 200.000 werknemers van over de hele wereld.

MEER INFORMATIE