Bron: Ministerie
van Buitenlandse Zaken

Oppervlakte |
2.586 km2 (circa 0,08 x Nederland)
|
Hoofdstad |
Luxemburg |
Inwonertal |
429.200 (1998) |
Bevolkingsdichtheid |
166 per km2 (1997) |
Godsdienst |
Rooms-Katholiek (91%), overig
(9%) |
Taal |
Frans, Duits, Luxemburgs |
Nationale feestdag(en) |
23 juni (Nationale dag) |
Klimaat
|
Gematigd |
Arbeidsmarkt
|
Beroepsbevolking per sector |
Landbouw (2,5%), industrie (14,3%), diensten,
waaronder overheid (83,2%) (1998 schatting) |
Groeisectoren voor de arbeidsmarkt
|
Diensten, met name verzekeringsinstellingen
en banken |
Werkloosheid |
2,8% (1998) |
Luxemburg
in vogelvlucht
Geschiedenis
Staatsinrichting
Binnenlandse politiek
Mensenrechten
Sociale situatie
Economische situatie
Buitenlands beleid
en veiligheidsbeleid
Betrekkingen met Nederland
Geschiedenis
Op het Congres van Wenen in 1815 werden de voormalige Oostenrijkse
gebieden die overeenkomen met het huidige België en Luxemburg,
met het Koninkrijk der Nederlanden, samengevoegd in een staat. Dankzij
de versterkte stad Luxemburg en de strategisch belangrijke ligging
naast het Pruisische Rijnland werd Luxemburg daarbij een onafhankelijk
lid van de Duitse Rijnconfederatie, met de Nederlandse Koning als
Groothertog. Pruisen werd toegestaan een garnizoen te legeren in
Luxemburg, welke situatie voortduurde tot 1867. Bij de onafhankelijkheid
van België in 1830 bleef de persoonlijke unie met de Nederlandse
kroon van het Groothertogdom Luxemburg gehandhaafd. Wel werd Luxemburg
in 1839 bestuurlijk onafhankelijk van Nederland middels het Verdrag
van Londen. Aan de persoonlijke unie kwam pas een einde toen Koning
Willem III in 1890 zonder een mannelijke erfgenaamoverleed.
Het lidmaatschap van de Duitse confederatie leidde tot de opname
van Luxemburg in de Duitse Douane-unie (Zollverein). Luxemburg was
hiervan lid van 1842 tot 1918. De economische banden met Duitsland
werden versterkt door de ontwikkeling van de staalindustrie na 1879,
die mogelijk werd gemaakt door Duits kapitaal en grote aantallen
Duitse arbeiders. Tijdens beide wereldoorlogen werd Luxemburg bezet
door Duitsland. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het land onder
dwang volledig opgenomen in Nazi-Duitsland.
Sinds de Eerste Wereldoorlog was het partnerschap met verschillende
Europese landen een van de pijlers van het Luxemburgse buitenlandse
beleid. Zo werd al in 1922 de Belgisch-Luxemburgse Economische Unie
(BLEU) opgericht. In 1949 werd het Groothertogdom lid van de NAVO
en in het proces van Europese eenwording heeft het vanaf het begin
een actieve rol gespeeld.
Staatsinrichting
Luxemburg is een constitutionele monarchie. De wetgevende macht
berust zowel bij de Kamer van Afgevaardigen als bij de Groothertog.
Beide hebben het recht van initiatief. De uitvoerende macht berust
bij de regering. De 60 afgevaardigden worden rechtstreeks gekozen
op basis van proportionele vertegenwoordiging. Luxemburg is ingedeeld
in vier kiesdistricten die ieder een voorgeschreven aantal zetels
ter beschikking krijgen. De afgevaardigden worden voor een periode
van vijf jaar gekozen. De Kamer van Afgevaardigden is in sessie
van begin maart tot eind oktober. Na de parlementiare verkiezingen
benoemt de Groothertog een premier, die vervolgens een regering
samenstelt. De regering dient daarna te worden goedgekeurd door
de Kamer van Afgevaardigden.
Na in het voorjaar van 1998 zijn zoon Henri te hebben benoemd tot
zijn "Lieutenant-représentant", heeft Groothertog Jean in
december 1999 aangekondigd in 2000 afstand te zullen doen van de
troon. De officiële troonwisseling zal plaatsvinden in het
vroege najaar van 2000.
Binnenlandse
politiek
De parlementsverkiezingen van juni 1999 leverden een overwinning
op voor de Christen-democraten van premier Jean-Claude Juncker.
De socialisten verloren 4 zetels, de liberalen wonnen er 3. Voor
Luxemburgse begrippen een grote politieke verschuiving, die het
einde betekende voor de 'Rooms-Rode' coalitie, bestaande uit de
Christelijke Sociale VolksPartij (PCS) en de Socialistische Arbeiderspartij
(LSAP). Na 15 jaar oppositie zijn de liberalen (DP) weer opgenomen
in een regeringscoalitie met de christendemocraten. Jean-Claude
Juncker is opnieuw benoemd tot premier; DP-partijleidster Mw. Lydie
Polfer is aangetreden als vice-premier en minister van Buitenlandse
Zaken. Alle PCS-ministers zijn aangebleven, zij het dat de posten
zijn herverdeeld. De coalitieregering beschikt over 34 van de 60
zetels.
Het beleid van de nieuwe regering wijkt niet wezenlijk af van dat
van de vorige. Dit is niet alleen omdat de PCS de grootste
regeringspartij blijft, maar ook omdat in Luxemburg een brede consensus
bestaat over de grote lijnen van het regeringsbeleid. Een nieuw
accent in het regeringsbeleid is komen te liggen bij onderwijs.
De ministerpost Educatie en Sport is toegewezen aan de DP, welke
partij het onderwerp 'onderwijs' tot een van de speerpunten van
haar campagne had gemaakt.
Een ander belangrijk nieuw punt is de voorgenomen herziening van
de Luxemburgse grondwet met het oogmerk deze te moderniseren en
in overeenstemming te brengen met de hedendaagse Europese ontwikkelingen.
In dit kader wordt eveneens gesproken van het introduceren van de
mogelijkheid van een referendum in de grondwet. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen
in Luxemburg-stad in 1999 werd de liberale Paul Helminger tot burgemeester
gekozen. Hij versloeg daarbij de Christen-democratische oud-Commissievoorzitter
Jacques Santer.
Mensenrechten
Luxemburg heeft alle mensenrechtenverdragen van de VN geratificeerd
en de Luxemburgse overheid respecteert de mensenrechten. Tegen incidentele
schendingen wordt effectief opgetreden. Internationaal heeft het
Groothertogdom zich steeds een voorvechter van de mensenrechten
betoond.
Sociale
situatie
Luxemburg is, gerekend naar het per capita inkomen, een van de rijkste
landen ter wereld. De werkloosheid is een van de laagste in Europa.
Het Groothertogdom kan zich dan ook een uitgebreid en royaal stelsel
van sociale zekerheid veroorloven.
De opbouw van de Luxemburgse arbeidsmarkt is bemerkenswaard: eenderde
van de werknemers is niet in het land woonachtig. Bovendien bestaat
ruim 30% van de Luxemburgse beroepsbevolking uit in Luxemburg wonende
buitenlanders. Een van de problemen waar de Luxemburgse overheid
zich voor ziet gesteld is de instroom van vluchtelingen en asielzoekers.
Hoewel het hierbij in absolute zin niet om grote aantallen gaat,
heeft Luxemburg thans, gerelateerd aan de bevolkingsomvang, het
hoogste aantal asielaanvragen in Europa. Het Groothertogdom pleit
dan ook voor een Europese aanpak van de vluchtelingenproblematiek.
Economische
situatie
Met het toetreden van Luxemburg tot de EMU is een einde gekomen
aan de monetaire associatie met België. Hiertoe is in 1998
een Luxemburgse nationale bank opgericht. In de overgangsperiode
tot het jaar 2002 blijft de Belgische frank geldig betaalmiddel
in Luxemburg. De economische groei bedroeg in 1999 4,2%, bij
een inflatie van 1,0%; een van de laagste inflatiecijfers van Europa.
De werkloosheid bedroeg - uitgedrukt in de gestandaardiseerde Europese
index - 2,7%, het laagste werkloosheidscijfer in de Europese Unie.
Luxemburg creëert jaarlijks nieuwe arbeidsplaatsen die evenwel
grotendeels worden opgevuld door uit de drie buurlanden afkomstige
werknemers. Ruim 70% van het Bruto Nationaal Product wordt gegenereerd
door dienstverlening, waarvan 12% door banken en verzekeringsmaatschappijen.
Luxemburg vormt met België een economische unie: de BLEU. Nederland
is de derde importeur van goederen uit de BLEU en de tweede exporteur
naar de BLEU. De regering streeft diversificatie van de economie
na, teneinde de economische afhankelijkheid van de financiële
sector te beperken. Het economische beleid van de regering richt
zich de komende jaren op een belastingverlaging voor bedrijven,
mede met het oog op het streven naar diversificatie. Ook zijn diverse
maatregelen aangekondigd om middelgrote en kleine bedrijven te stimuleren.
Daarnaast zal het systeem van locale belastingheffing worden herzien.
In haar regeringsverklaring heeft de nieuwe regering aangegeven
zich meer te zullen richten op de handelsrelaties met Azië.
Buitenlands
beleid en veiligheidsbeleid
Luxemburg is een van de oprichters van de EU en heeft een belangrijke
bijdrage aan de Europese integratie geleverd. Traditioneel heeft
het Groothertogdom zich sterk georiënteerd op de Frans-Duitse
as. Sinds de verhuizing Bonn-Berlijn lijkt de Luxemburgse regering
zich ook in grotere mate te richten op de Duitse deelstaten.
De sterke Europese oriëntatie van het land werd nog eens onderstreept
in de recente regeringsverklaring van de nieuwe regering. Luxemburg
is echter wel bezorgd dat het land in een zich uitbreidend Europa
politiek gemarginaliseerd zal worden. In de regeringsverklaring
wordt dan ook gesteld dat het land zal vasthouden aan een eigen
Eurocommissaris en blijvende roulatie van het EU-voorzitterschap.
Ook het Benelux-overleg wordt door de regering van belang geacht
om de Luxemburgse inbreng in Europa meer kracht bij te zetten.
De harmonisatie van de fiscale behandeling van spaartegoeden is
thans voor Luxemburg een van de belangrijkste onderwerpen op de
Europese agenda. Het Groothertogdom verzet zich tegen voorstellen
in Europees verband om te komen tot een ruimere informatievoorziening
betreffende spaartegoeden en het heffen van een geharmoniseerde
belasting op de rente van spaartegoeden. Gezien het grote belang
van de bancaire sector voor de Luxemburgse economie wil het Groothertogdom
de huidige voorstellen slechts als onderdeel van een alomvattende
hervorming van belastingen en subsidies binnen de EU behandelen.
In Luxemburg is de rente op spaartegoeden tot op heden onbelast.
Daarnaast wordt het traditionele bankgeheim van belang geacht.
Om de toenemende globalisering en interdepentie te onderstrepen,
zijn Ontwikkelings-samenwerking en Defensie bij één
minister ondergebracht. Op het gebied van defensie zal Luxemburg
als actief lid van het Eurocorps zich creatief opstellen bij het
ontwikkelen van een eigen Europese Defensie binnen de Atlantische
kaders. De mogelijkheid van het Groothertogdom om tegemoet te komen
aan verzoeken om humanitaire en militaire bijstand zijn echter beperkt.
De mogelijkheid wordt dan ook onderzocht om buitenlandse vrijwilligers
aan te trekken voor het leger.
Betrekkingen
met Nederland
Krachtens het Verdrag betreffende de samenwerking op het gebied
der diplomatieke vertegenwoordiging uit 1964 behartigt Nederland
overal waar het Groothertogdom geen eigen vertegenwoordiging heeft,
de Luxemburgse diplomatieke belangen.
Voorafgaand aan elke Europese of Algemene Raad vinden consultaties
plaats tussen de ministers-presidenten en ministers van Buitenlandse
Zaken van de Benelux-landen teneinde een eendrachtig optreden in
Europees verband te bevorderen. Zowel voor wat betreft justitie-
en asielkwesties, alsook v.w.b. de discussie in IGC-kader is men
met gezamenlijke Benelux-standpunten gekomen.
Luxemburg is een van de landen binnen West-Europa waarmee Nederland
streeft naar een intensivering van de betrekkingen. Mede met dit
doel heeft het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken de
subsidiefaciliteit 'Intensivering Bilaterale Betrekkingen - West-Europa'
(IBB-WE) in het leven geroepen. Uit dit budget kunnen kleinschalige
activiteiten worden gesubsidieerd, zoals seminars, studies, conferenties,
uitwisselingsprojecten en vertalingen van publicaties. De projecten
dienen een duidelijke politieke component te hebben en een bijdrage
te leveren aan de bilaterale betrekkingen met Luxemburg. Een nadere
omschrijving van deze subsidiefaciliteit en de voorwaarden voor
subsidieverlening zijn op te vragen bij de Directie Europa van het
Ministerie van Buitenlandse Zaken.
NB: voor cijfers en statistieken
vindt u de meest actuele informatie op www.minbuza.nl
Handige adressen:
Ambassade
Nassaulaan 8
2514 JS Den Haag
tel: (+31) (0)70 360 75 16
Luxemburg Nationaal Verkeersbureau
Nassaulaan 8
2514 JS Den Haag
Mw. Anne-Marie Drieskens
tel.: (070) 364 90 41
fax: (070) 356 33 03
Kamer van Koophandel
België en Luxemburg Kamer van Koophandel
Bezuidenhoutseweg 181
2594 AH Den Haag
tel: (070) 347 91 61
fax: (070) 347 79 75
Belgisch-Luxemburgse Kamer van Koophandel voor Nederland
Groenmarkt 17
3311 BD Dordrecht
tel: (078) 635 19 90
fax: (078) 635 29 23
|