Een bericht over Cookies

Onze website gebruikt cookies zodat we je de beste gebruikerservaring kunnen geven. Door onze website te bekijken, ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Lees meer.
Akkoord
 | 
Beveiliging  | Over StepStone  | Selecteer taal: NL EN
Persberichten

Op deze pagina vindt u onze persberichten gesorteerd per jaar.

Kwart van werkzoekenden wordt afgewezen vanwege online uitlatingen

Releasedatum: 05-09-2013

Leiden, 3 september 2013, – De helft van de werkgevers vindt op social media een bevestiging van het positieve beeld dat ze van een sollicitant hebben. Aan de andere kant vindt een kwart van de werkgevers op social media een reden om een potentiële kandidaat af te wijzen. Zo blijkt uit onderzoek wat vacaturesite StepStone verrichtte in acht Europese landen.

Uit het onderzoek – onder 17.330 werkzoekenden en 1.470 recruiters – blijkt duidelijk dat werkzoekenden zich bewuster zouden moeten zijn van hun online gedrag. Berichten gepost op social media kunnen helpen bij sollicitatieprocedures, maar ook de kans op een afwijzing vergroten. Het posten van ongepaste commentaren of afbeeldingen is de belangrijkste reden om kandidaten af te wijzen. Ook tegenstrijdigheden tussen het cv van een kandidaat en de social media-informatie zijn een belangrijke reden voor afwijzing. Als derde reden geven recruiters aan dat armoedig en grammaticaal onjuist taalgebruik een reden is om de kandidaat niet uit te nodigen.

Social media-informatie die wel bijdraagt aan het binnenhalen van een baan is de beschrijving van kwalificaties en capaciteiten door derden, goede referenties en goede communicatieve vaardigheden. 73% van de bedrijven bekijkt social mediakanalen om meer informatie over een sollicitant in te winnen. De meeste mensen realiseren zich dat hun gedrag op social media invloed heeft op hun kans om aangenomen te worden. Ondanks dat zegt slechts eenderde zich daar wat van aan te trekken.

Mirjam Aardoom, marketing manager StepStone Nederland, raadt alle werkzoekenden aan om geregeld hun online sporen na te lopen. “Werkgevers zullen steeds vaker eerst het online profiel controleren voordat ze een kandidaat uitnodigen” aldus Aardoom. “Het verbaast me dan ook dat slechts 33% van de werkzoekenden nooit hun online reputatie hebben bekeken. Zelfs 23% van de ondervraagden heeft geen idee hoe ze hun privacy-instellingen moeten aanpassen op social media. Al moet ik toegeven dat ik laatst zelf ook wel heel hard moest zoeken waar de instellingen ook alweer verborgen waren op een netwerksite” lacht ze.

Over StepStone

StepStone werd opgericht in 1996 en behoort tot de meest succesvolle vacaturesiteondernemingen in Europa. StepStone, inclusief TotalJobs in het Verenigd Koninkrijk, beheert één van de meest gedegen online vacatureportals met meer dan 24,9 miljoen bezoekers en meer dan 290.000 vacatures per maand.

Alle activiteiten van StepStone zijn gericht op één hoofddoelstelling, namelijk de beste kandidaten zorgvuldig te matchen met de beste bedrijven. Meer dan 900 mensen in negen landen streven ernaar diensten van de hoogste kwaliteit te leveren aan al hun klanten, variërend van kleine lokale bedrijven tot grote internationale ondernemingen in alle bedrijfssectoren. Meer dan 43.000 gerenommeerde bedrijven, zoals Deutsche Telekom, Siemens, Deloitte en Daimler, maken in negen Europese landen met succes gebruik van de vacaturesites van StepStone voor het werven van vakspecialisten en kaderpersoneel.

Naast de nationale StepStone-websites kunnen klanten ook gebruik maken van de internationale groep 'The Network' voor het vinden van nieuwe medewerkers in meer dan 133 landen.

StepStone is onderdeel van Axel Springer Digital Classifieds GmbH.

Meer informatie over werving via social media is te vinden in de whitepaper “Werving via social media. Feit of hype?” uitgegeven door StepStone. De whitepaper is te downloaden via StepStone.nl

Neem contact op

E-mail: info@stepstone.nl

Testimonials

Mattel

Mattel is the worldwide leader in the design, manufacture and marketing of toys and family products. Our recruitment is split into different regions worldwide. For the region Benelux and the Nordics the recruitment is done in Amsterdam. Mattel is a very international and change-oriented company which asks for quick and flexible recruitment strategies. Having such a broad range of functions and a wide region to cover it is great to have a partner like StepStone that is located in each of the countries we are located in. We work together with the Dutch Representatives of StepStone who contact the different colleagues in the markets directly themselves to make sure the vacancy is posted as intended. We have used StepStone a few times now for our vacancies in the Nordics as StepStone seems to deliver the right amount of applications and a good quality of the match between role and candidate.

Kerstin Schrader , HR Manager