Een bericht over Cookies

Stepstone maakt gebruik van cookies op deze site. Deze cookies zijn van belang voor het goed functioneren van deze site. Meer informatie over cookies.
Akkoord
 | 
Beveiliging  | Over StepStone  | Selecteer taal: NL EN
Baan Zoeken
(functie, trefwoorden of bedrijf)
(stad, provincie of postcode)

Tips voor uw online veiligheid

Internet is een grote en, over het algemeen, een veilige plaats. Niettemin worden er wereldwijd op dagelijkse basis scams verstuurd, door mensen die uw vertrouwen proberen te winnen en u dingen proberen te laten doen die u beter niet kunt doen. In dit artikel geven we u wat tips over hoe u dit soort scams kunt herkennen en hoe u er het beste mee om kunt gaan.

Hoe achterhaal en herken ik een scam?

Een van de meest voorkomende manieren voor scammers om uw vertrouwen te winnen is om te verwijzen naar de dingen die u kent. Ze kunnen beweren een bekende van u te zijn, net doen of ze een bekend bedrijf vertegenwoordigen of ze geven aan uw contactgegevens te hebben verkregen van een bekend merk of service provider. Wij zijn zelfs op de hoogte van zaken waar er wordt verwezen naar StepStone.

De scams komen in veel verschillende soorten en maten. Sommige zijn geschreven met slechte grammatica, sommigen zien er heel erg professioneel uit waardoor het soms heel moeilijk te zien is of het een echte mail is of een scam. Kijk altijd uit voor e-mails die dingen beweren die te goed zijn om waar te zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld veel mails waar u wordt gevraagd om geld over te maken, of waar u wordt gevraagd een klein voorschot te betalen voor een service die u uiteraard nooit zult krijgen.

Wanneer de afzender van de mail anders is dan de bedrijfsnaam, kan dit ook een voorteken zijn dat er iets mis is. Wees altijd op uw hoede voor bedrijven die e-mail adressen gebruikt die normaal als prive mails worden gebruikt (zoals, Gmail, Yahoo, AOL etc.) in plaats van hun eigen domein.

En tenslotte vragen ze vaak naar persoonlijke, financiële informatie of vertrouwelijke inloggegevens en gebruikers verklaringen zodat hun aanvraag meer urgent en belangrijk overkomt.

De hierboven genoemde mogelijkheden om te zien of een mail een scam is kan zijn, is niet alles omvattend. Onze belangrijkste advies is om altijd uw gezonde verstand te gebruiken bij het lezen en reageren op e-mails.

Wat moet ik doen?

Als u een verdachte mail ontvangt van een onbekende afzender, klik niet op links in de e-mail. Zelfs als u denkt de persoon te kennen, kan hij of zij niet de werkelijke afzender zijn (zijn/haar account zou gehacked kunnen zijn). Als de inhoud van de mail u verdacht voorkomt, kunt u beter voor uw veiligheid kiezen en de mail negeren of de mail verder onderzoeken voordat u op welke manier dan ook regeert op de mail.

Bel het bedrijf of persoon (niet het telefoonnummer uit de mail) of type hun internet adres direct in uw browser- natuurlijk moet u ervoor zorgen dat u een antivirus progamma en firewall geïnstalleerd heeft op uw computer of apparaat.

Als u verdachte e-mails ontvangt van afzenders die naar StepStone verwijzen, informeer ons altijd, per mail of telefoon. Wij helpen u graag om u velig te voelen online. Uw kunt ons StepStone kantoor bereiken op telefoonnummer +0715730400 of via de e-mail info@stepstone.nl

Zelfs als u beslist dat een website betrouwbaar is, moet u er nog steeds voor zorgen dat u er zeker van bent dat u zich op een beveiligde website bevindt bij het invoeren van persoonlijke informatie zoals credit card informatie of account informatie. U kunt ze bijvoorbeeld herkennen door het "https" voorvoegsel in de browser.

Hoe bescherm ik mijzelf?

Verstrek nooit persoonlijke informatie, zoals bankrekeningnummers, persoonlijke inloggegevens etc., aan iemand die u niet kent. StepStone zal nooit vragen naar dit soort informatie. Een bedrijf dat recruit en eventueel naar uw rekeningnummer vraagt voordat u ze heeft ontmoet, moet behandeld en gezien worden als uiterst verdacht.

U kunt zichzelf beschermen door het volgen van het advies die wij u geven en met software programma's zoals antivirussen en firewalls. Maar dit zal u niet beschermen in alle gevallen en zeker niet in het geval dat u oplichters zelf van persoonlijke informatie voorziet. Uw beste bescherming is in deze gevallen altijd uw eigen oordeel.

Termen:

Scam - is een poging tot het opzettelijk misleiden van een persoon of personen (bekend als het doelwit of slachtoffer) meestal met een financieel doel of een ander voordeel. De oplichter, bedrieger, con man, scam artist, con artist or scammer werkt vaak met een handlanger die the shill genoemd wordt. Deze probeert om het doelwit aan te moedigen door te doen alsof de bedrieger geloofwaardig is.

Phishing - Is de handeling van het verzenden van een e-mail die is ontworpen om de ontvanger te laten geloven dat het van een gevestigd legitiem zakelijk bedrijf is. Met deze e-mail wordt een poging gedaan om de ontvanger persoonlijke informatie af te nemen die gebruikt zullen worden voor indentiteitsdiefstal. Wanneer de ontvanger klikt op links in de e-mail, stuurt het de ontvangers naar een website waar ze worden gevraagd om hun persoonlijke gegevens bij te werken, zoals wachtwoorden, credit cards, sociale zekerheid en bankrekeningnummers die de rechtmatige organisatie al heeft. De website is nep en alleen opgezet om persoonlijke informatie van de ontvanger te stelen. Er is al phishing bekend op de klanten van bijvoorbeeld Bank of America, Pay- Pal en eBay. De eBay scam voerde aan dat de account van de gebruiker zou worden opgeschort, tenzij diegene klikte op de link en zijn credit card gegevens bijwerkte.

Persoonlijke Informatie - Informatie die u zou kunnen identificeren, zoals uw bank- en credit card rekeningnummers; uw inkomen; uw Sofi-nummer; of uw naam, adres en telefoonnummers.

Fraude - Een oplichting die is bedoeld om slachtoffers te bedriegen. Dit gebeurt door ze te misleiden en een verkeerde voorstelling van de feiten, werkwijze of uitkomst te geven, zonder intentie om de overeenkomst te voldoen.

Bron: Consumer Fraud Reporting