Een bericht over Cookies

Onze website gebruikt cookies zodat we je de beste gebruikerservaring kunnen geven. Door onze website te bekijken, ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Lees meer.
Akkoord
 | 
Beveiliging  | Over StepStone  | Selecteer taal: NL EN
Baan Zoeken
(functie, trefwoorden of bedrijf)
(stad, provincie of postcode)

Symptomen die wijzen op een burn-out

Kaars

Een burn-out is wel even iets anders dan het maandagmorgensyndroom. Een burn-out is zelfs heftiger dan een normale depressie. Bij een burn-out houden de symptomen aan, ook als je de stressfactoren wegneemt. Daarom is het heel lastig om na een burn-out je geestelijk evenwicht terug te vinden. Bij een burn-out stapelt een combinatie van factoren zich in de loop der tijd op, dus is het belangrijk om de symptomen zo vroeg mogelijk te herkennen.

Als je jezelf herkent in het onderstaande profiel, is het tijd dat je gas terugneemt, iets onderneemt of zelfs hulp inroept.

De vroege signalen van een burn-out zijn:

Zowel lichamelijke als geestelijke uitputting

Concentratieproblemen

Minder productiviteit en meer fouten

Besluiteloosheid

Gebrek aan belangstelling en onderdrukking van emoties

Seksuele problemen

Een plotselinge gewichtstoename of -vermindering

 

Andere symptomen die je gedrag kunnen beïnvloeden:

Je manier van spreken en je gedrag zijn over het algemeen anders

Je hebt een negatieve houding

De verhoudingen met anderen verslechtert

Je maakt meer werkuren

Neem, als het nog niet te laat is, de waarschuwingssignalen voor een burn-out serieus en probeer grenzen voor jezelf te stellen en stress in goede banen te leiden. Maak tijd voor de mensen en dingen die er echt toe doen en werk aan de noodzakelijke veranderingen om een burn-out te voorkomen.

Mocht je het idee hebben dat je in een voorstadium van een burn-out zit of zelfs al een burn-out hebt? Neem dan vooral contact op met je (bedrijfs)arts of maak een oriënterende afspraak met een psycholoog van de Arbodienst.

Verwante artikels

Meer bewegen op kantoor

CPIMAGE:15090|bewegen op het werk

Je weet dat bewegen goed is voor je gezondheid, en toch heb je geen tijd of energie om je na een lange werkdag nog in je sportoutfit te hijsen. Gelukkig kan bewegen altijd en overal, ook op het werk. Lees hieronder onze tips.

Meer lezen

Wanneer is het tijd voor vakantie?

CPIMAGE:14195|image-stress

Drukke baan of niet, op zijn tijd moet iedereen er eens tussenuit. Want vakantie is de beste manier om je productiviteit op peil te houden, gezond te blijven en om een burn-out te voorkomen. Herken je dus jezelf in de volgende situaties, leg je werk dan even aan de kant en gun jezelf een week vakantie.

Meer lezen

Hoe krijg je een positieve werkhouding?

CPIMAGE:14153|image-positive

Door een positieve werkhouding wordt je dag een stuk aangenamer, heb je minder stress en kun je ook je kansen op succes op het werk vergroten. Positieve mensen worden meer gerespecteerd, worden gezien als leiders en kunnen anderen inspireren en motiveren.

Meer lezen

Saai werk slecht voor de gezondheid

CPIMAGE:13636|image-saai

Van saai werk kan je niet alleen een bore-out kan krijgen; het is ook nog eens slecht voor je gezondheid. Uit Brits onderzoek, afgenomen onder 100 kantoormedewerkers, blijkt dat één op de vier kantoormedewerkers zich chronisch verveelt.

Meer lezen

Gezond lunchen op het werk

CPIMAGE:12877|image-lunch

Steeds meer mensen lunchen ongezond of slaan hun lunchpauze zelfs over omdat ze het ‘te druk hebben’ of liever eerder naar huis willen. Toch is het heel belangrijk om tijd te maken voor een lunchpauze: niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor je arbeidsproductiviteit en het contact met je collega’s. Hieronder staan een aantal argumenten die beschrijven waarom het echt belangrijk is om een lunchpauze te nemen.

Meer lezen

Onze Channels