Een bericht over Cookies

Onze website gebruikt cookies zodat we je de beste gebruikerservaring kunnen geven. Door onze website te bekijken, ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Lees meer.
Akkoord
 | 
Beveiliging  | Over StepStone  | Selecteer taal: NL EN
Baan Zoeken
(functie, trefwoorden of bedrijf)
(stad, provincie of postcode)

Symptomen die wijzen op een burn-out

Kaars

Een burn-out is wel even iets anders dan het maandagmorgensyndroom. Een burn-out is zelfs heftiger dan een normale depressie. Bij een burn-out houden de symptomen aan, ook als je de stressfactoren wegneemt. Daarom is het heel lastig om na een burn-out je geestelijk evenwicht terug te vinden. Bij een burn-out stapelt een combinatie van factoren zich in de loop der tijd op, dus is het belangrijk om de symptomen zo vroeg mogelijk te herkennen.

Als je jezelf herkent in het onderstaande profiel, is het tijd dat je gas terugneemt, iets onderneemt of zelfs hulp inroept.

De vroege signalen van een burn-out zijn:

Zowel lichamelijke als geestelijke uitputting

Concentratieproblemen

Minder productiviteit en meer fouten

Besluiteloosheid

Gebrek aan belangstelling en onderdrukking van emoties

Seksuele problemen

Een plotselinge gewichtstoename of -vermindering

 

Andere symptomen die je gedrag kunnen beïnvloeden:

Je manier van spreken en je gedrag zijn over het algemeen anders

Je hebt een negatieve houding

De verhoudingen met anderen verslechtert

Je maakt meer werkuren

Neem, als het nog niet te laat is, de waarschuwingssignalen voor een burn-out serieus en probeer grenzen voor jezelf te stellen en stress in goede banen te leiden. Maak tijd voor de mensen en dingen die er echt toe doen en werk aan de noodzakelijke veranderingen om een burn-out te voorkomen.

Mocht je het idee hebben dat je in een voorstadium van een burn-out zit of zelfs al een burn-out hebt? Neem dan vooral contact op met je (bedrijfs)arts of maak een oriënterende afspraak met een psycholoog van de Arbodienst.

Onze Channels