Een bericht over Cookies

Onze website gebruikt cookies zodat we je de beste gebruikerservaring kunnen geven. Door onze website te bekijken, ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Lees meer.
Akkoord
 | 
Beveiliging  | Over StepStone  | Selecteer taal: NL EN
Baan Zoeken
(functie, trefwoorden of bedrijf)
(stad, provincie of postcode)

Dresscodes op het werk: wat betekent dat?

image-pak Wat draag je tijdens een sollicitatiegesprek of op je eerste werkdag? Soms geeft de organisatie je een dresscode mee, maar wat bedoelen ze daar dan precies mee? Hieronder staan een aantal vaakgebruikte termen die jou kunnen helpen bij de keuze van je outfit.

(Formal) Business
Dit is de meest formele dresscode. Voor mannen betekent dit een donker pak met minimaal een overhemd en stropdas. Zwart, donkergrijs of donkerblauw met eventueel een klein krijtstreepje zijn de meest gangbare kleuren. Onder dit pak draag je gepoetste schoenen.
Vrouwen dragen bij deze dresscode een rok of een pak, ook het liefst in een donkere kleur. Dit wordt gecombineerd met een blouse en deftige schoenen.
In het geval van een feest of een diner dragen vrouwen vaak een lange jurk.

Business casual
Dit is een vrij formele maar toch casual kledingstijl.
Mannen dragen een poloshirt, een neutraal overhemd of een keurige trui met een katoenen broek. Donkere spijkerbroeken worden tegenwoordig ook veel gedragen in deze dresscode. Shorts kunnen echter absoluut niet.
Vrouwen dragen een rok tot onder de knie of een broek (liever geen jeans) met een keurige top. Een jurk tot minstens onder de knie is ook prima. Diepe decolletés kun je beter vermijden, maar dat geldt natuurlijk voor de meeste werkgerelateerde situaties wel.

Casual
Voor een sollicitatiegesprek of een bedrijfsfeest mag je soms casual gekleed gaan. Je moet het natuurlijk wel netjes houden: voor een sollicitatiegesprek kun je beter geen short of korte rok dragen. Een pak is absoluut niet nodig, maar zorg er wel voor dat je er verzorgd uitziet.
Als de dresscode voor een bedrijfsfeest 'casual' is, moet je goed nadenken wat je het beste kunt dragen. Een sportieve teamactiviteit vraagt om echt casual kleding, maar voor een bedrijfdiner kun je er toch beter iets netter uit zien.

Voor een sollicitatiegesprek kan je beter net iets te formeel gekleed zijn. De recruiter krijgt tijdens dit gesprek een eerste, bepalende indruk van jou. Kleding speelt hier een erg belangrijke rol in.

En wat draag je echt niet?
Sommige kledingstukken of associores kun je echt niet dragen naar je werk, ook al is er geen dresscode ingevoerd. Ze kunnen storend of irriterend zijn voor anderen. Daarnaast creëer je dan misschien wel een verkeerd beeld over jezelf, dat wil je natuurlijk niet. Wat kun je dus maar beter vermijden:
  • Trek niet een te kort rokje of een top met een te diepe decolleté aan. Hiermee geef je een bepaalde boodschap af, wat kan leiden tot ongewenste reacties;
  • Een korte broek kan echt niet, ook al is het nog zo warm;
  • Je kleding moet altijd schoon en netjes zijn. Je moet je er echt voor zorgen dat je geen vlekken of gaten in je kleding hebt, tenzij je een beroep uitoefent waarbij je kleding vuil wordt;
  • Draag geen rammelende sieraden. Dit kan heel storend zijn voor je collega’s;
  • Draag geen slippers en al helemaal geen flipflops;
  • Wees bescheiden met parfum. Draag liever een lichte eau de toilette met een neutrale geur. Sommige opvallende, ‘zwaardere’ geuren vind jij misschien heel lekker, maar je collega’s hebben misschien wel een heel andere smaak.

Onze Channels