Een bericht over Cookies

Stepstone maakt gebruik van cookies op deze site. Deze cookies zijn van belang voor het goed functioneren van deze site. Meer informatie over cookies.
Akkoord
 | 
Beveiliging  | Over StepStone  | Selecteer taal: NL EN
Baan Zoeken
(functie, trefwoorden of bedrijf)
(stad, provincie of postcode)

Aanbieding van een werkgever: aannemen of afwijzen?

carriere advied

"Met een verkeerde voorstelling van zaken kan de uitdaging die u in uw nieuwe baan verwacht te vinden, er wel eens heel anders uit blijken te zien"

Eindelijk is het zover: u heeft een aanbieding van een werkgever gekregen! Hoewel u erg enthousiast bent over het aanbod, kan de twijfel toch toeslaan. Is dit echt de baan die u wilt? Moet u nu wel of niet ingaan op de aanbieding?

Wilt u zeker zijn dat u de juiste keuze maakt, dan is het verstandig een aantal zaken goed te overwegen. Het is dan ook helemaal niet vreemd om enkele dagen bedenktijd te vragen wanneer u een aanbieding heeft gekregen. Vertel bijvoorbeeld dat u nog even rustig over het voorstel wilt nadenken en dat u na twee dagen uw beslissing zult nemen.

Aandachtspunten

Doet u er verstandig aan om in te gaan op de aanbieding die u gekregen heeft? Onderstaande aandachtspunten kunnen u helpen hier meer duidelijkheid over te krijgen.

  • Salaris
    Hoewel geld niet het belangrijkste is, is het salaris toch zeker een factor om rekening mee te houden. U moet immers toch uw rekeningen betalen. Om een idee te krijgen van de gangbare lonen en arbeidsvoorwaarden in uw functie en branche kunt u gebruik maken van onze Salarisindicator of Arbeidsvoorwaarden Scanner.
  • Secundaire arbeidsvoorwaarden
    Hoewel de voorwaarden wellicht nog niet op papier zullen staan, heeft u er ongetwijfeld al over gesproken: de secundaire arbeidsvoorwaarden. Heeft u het hier nog niet over gehad, dan is dít het moment om hier meer duidelijkheid over te vragen. Wat zijn uw werkuren? Zijn er bonusregelingen, een 13e maand, etc.? Krijgt u de beschikking over een lease-auto, heeft het bedrijf een pensioenregeling? Zorg ervoor dat de zaken die u echt belangrijk vindt goed geregeld worden.
  • Reistijd
    Hoe lang bent u dagelijks onderweg? Zelfs bij de baan van uw dromen zal te veel reistijd op een gegeven moment frustrerend zijn. Moet u voor uw nieuwe baan vaak naar het buitenland, check dan eerst wat gebruikelijk is. Hoe vaak moet u naar het buitenland, hoe lang, etc.? Met een verkeerde voorstelling van zaken kan de uitdaging die u in uw nieuwe baan verwacht te vinden, er wel eens heel anders uit blijken te zien.
  • Bedrijfscultuur
    Naast bovenstaande aspecten is het ook belangrijk dat u zich thuis voelt op uw nieuwe werkplek. Voor een groot deel wordt dat bepaald door de cultuur die er heerst. Uiteraard komt u er in de praktijk pas acht achter wat de bedrijfscultuur is maar er zijn toch een aantal signalen waaruit u het één en ander kunt afleiden.Tijdens het sollicitatieproces kunt u bijvoorbeeld al een goed idee krijgen van de omgangsvormen binnen de organisatie. Spreekt men u met 'u' of 'je' aan? Spreekt men andere collega's bij de voornaam aan of blijft het afstandelijk? Let goed op hoe men met andere mensen binnen de organisatie omgaat; op die manier kunt u uw collega's al een beetje inschatten. Ook aan de kleding die de mensen in het bedrijf dragen kunt u iets van de bedrijfsscultuur zien. Loopt iedereen in pak of loopt men er meer casual bij?
  • Netwerken
    Informeer ook eens bij familie of vrienden of zij iemand kennen die bij het desbetreffende bedrijf werkt. Informatie uit de eerste hand is erg waardevol!

Tekst: © StepStone

Onze Channels