Een bericht over Cookies

Stepstone maakt gebruik van cookies op deze site. Deze cookies zijn van belang voor het goed functioneren van deze site. Meer informatie over cookies.
Akkoord
 | 
Beveiliging  | Over StepStone  | Selecteer taal: NL EN
Baan Zoeken
(functie, trefwoorden of bedrijf)
(stad, provincie of postcode)

Houd uw team gemotiveerd

duim-omhoog

"De motivatiecyclus is zowel in teamverband als op individueel niveau toe te passen."

Projectmanagers kunnen de gang in hun project houden door een motivatiecyclus in 5 fases te volgen. Deze cyclus is terug te vinden in The Motivational Manager, een maandelijkse nieuwbrief waar de laatste trends op gebied van motivatie van over de hele wereld worden geanalyseerd.

De motivatiecyclus is zowel in teamverband als op individueel niveau toe te passen. Zelfs als u zelfstandig werkt, zou u met behulp van de cyclus in staat moeten zijn om te bepalen hoe gemotiveerd en enthousiast u bent.

 
Fase 1: Betrokkenheid
Uw team raakt betrokken bij het project. U dient de teamleden te helpen om achter hun beweegredenen te komen om bij het project betrokken te zijn. Als ze duidelijk weten waarom ze zich voor het project willen inzetten, zal hun motivatie op de lange termijn groter zijn.

Fase 2: Leren
De teamleden leren wat er allemaal bij het project komt kijken, wat hun rol is en wat er van hen wordt verwacht. Dit proces kan zonodig worden ondersteund door training.

Fase 3: Niets nieuws onder de zon
Als het team eenmaal de nieuwe uitdagingen van het project in de vingers heeft, wil de motivatie nog wel eens afnemen. Op zo'n moment is het belangrijk mensen te prikkelen door taken voor hen te zoeken waarbij net even iets meer wordt gevraagd.

Fase 4: Op zoek naar nieuwe uitdagingen
Wanneer het project stopt of ten einde loopt, kunt u het team het best motiveren door nieuwe uitdagingen in het vooruitzicht te stellen. Maak gebruik van uw kennis van hun individuele vaardigheden om ze te helpen nieuwe projecten te vinden of de volgende stap in hun carrière te zetten.

Fase 5: Hernieuwde betrokkenheid
Uw mensen raken opnieuw betrokken, ofwel bij nieuwe taken ofwel bij hun huidige werkzaamheden. Degenen die doorgaan in hun huidige rol dienen meer verantwoordelijkheid te krijgen om zo hun betrokkenheid te vergroten. De motivatiecyclus is nu weer terug bij fase 1.

 

StepStone wenst u alvast veel succes bij het vinden van een baan in jouw regio.

Tekst: © Insight Lab AB

Verwante artikels

Motiveren in moeilijke tijden

"Het is crisis", "Iedereen moet inleveren", "We moeten mensen ontslaan", ... allemaal niet zulke prettige uitspraken. Jammer genoeg vallen ze dezer dagen meer dan we zelf zouden willen. Op het journaal zegt men dat de mensen tijdens de kerstdagen nog steeds hetzelfde uitgeven als vóór de crisis. Hoe kan dat? Heel eenvoudig: mensen leven op hoop als ze naar iets positiefs kunnen uitkijken. Als bedrijfsleider, manager of teamverantwoordelijke worden we dikwijls op het negatieve gewezen: de tegenvallende resultaten, verkoopscijfers die maar met 2% gegroeid zijn, ... En wat doen we? We geven die negatieve beoordelingen door, want "de waarheid moet gezegd worden, al is ze hard." Een juiste uitspraak, hoor ik u denken.

Meer lezen

Hoe goed kent u uw medewerkers

Managers staan momenteel voor een belangrijke uitdaging. Ze hebben personeel moeten ontslaan door de economische crisis, en moeten nu met hun overblijvend personeel zo efficiënt mogelijk blijven werken. Het komt er dus op aan om het aanwezige talent op een zo efficiënt mogelijke manier in te zetten. Maar dat is niet evident: niet alleen het bedrijf is veranderd, maar ook de prioriteiten van hun medewerkers. Niet elke werknemer wil op dezelfde manier behandeld worden. StepStone voerde enkele onderzoeken uit om de prioriteiten van de Europese werknemers in kaart te brengen. We stellen vandaag de verschillende groepen werknemers voor en geven tips voor werkgevers.

Meer lezen

Ben ik een goede manager

CPIMAGE:6489|Blije_Man

Om een goed manager te zijn moet je zowel de juiste technische kennis hebben, als de persoonlijkheid om een team te leiden en verantwoordelijkheden op te nemen. Je moet ook andere mensen motiveren om de doelstellingen van het team en het bedrijf te behalen. Denk jij dat dat iets voor jou is? Om je te helpen om dit te ontdekken, hebben we de belangrijkste competenties die een manager moet hebben hier op een rijtje gezet.

Meer lezen

Manager in de sandwichpositie

CPIMAGE:6632|carriereadvies

Als manager die verantwoordelijk is voor personeelszaken valt u vaak tussen wal en schip. U staat middenin de bedrijfshiërarchie tussen de baas en de medewerkers en moet verantwoording afleggen tegenover twee partijen. De zogenaamde "sandwichpositie" brengt vele uitdagingen met zich mee.

Meer lezen

Pijnlijke fouten van een leidinggevende kracht

CPIMAGE:6611|peinzende-man

Personeelsverantwoordelijken en carrièrecoaches zijn het erover eens dat leidinggevenden een uiterst grote verantwoordelijkheid hebben. Veel fouten die leidinggevenden maken, zijn te wijten aan de druk waaronder ze van hogerhand staan alsook aan de verantwoordelijkheid voor het personeel en het budget.

Meer lezen

Onze Channels