Een bericht over Cookies

Stepstone maakt gebruik van cookies op deze site. Deze cookies zijn van belang voor het goed functioneren van deze site. Meer informatie over cookies.
Akkoord
 | 
Beveiliging  | Over StepStone  | Selecteer taal: NL EN
Baan Zoeken
(functie, trefwoorden of bedrijf)
(stad, provincie of postcode)

10 tips voor een beter evenwicht tussen werk en privéleven

0411_wk16_image_vrijetijd

Vraagt u uzelf ook wel eens af of u wel genoeg tijd doorbrengt met uw familie? Veel mensen vinden moeilijk een evenwicht tussen hun privéleven en werk. Als er eenmaal kinderen zijn, wordt dit nog moeilijker. Hoe zorgt u voor een optimale work-life balance? Lees hieronder de tips.

  1. Praat erover met uw leidinggevende
    Probeer manieren te vinden om uw privéleven beter met uw werk te combineren. Praat met uw manager over wat de mogelijkheden zijn. Misschien kunt u één dag per week thuis werken of kunt u uw rooster aanpassen? Zo maakt u tijd vrij voor familie en vrienden.
  2. Bepaal uw prioriteiten
    Wat vindt u belangrijk? Veel tijd doorbrengen met uw familie en vrienden, of carrière maken? Wanneer u niet kunt kiezen, is het raadzaam een lijstje te maken van de activiteiten en/of gebeurtenissen in uw privéleven die u niet wilt missen. Op die manier kunt u deze lang van tevoren inplannen en ervoor zorgen dat u die kan combineren met uw baan.
  3. Stel deadlines
    U kunt uw planning of manier van werken niet onmiddellijk veranderen. Stel voor uzelf een deadline vast. Beslis wanneer u een bepaald doel bereikt wilt hebben en doe al het mogelijke om dat te bereiken. Zo kunt u bijvoorbeeld proberen om binnen een maand minstens twee keer de kinderen van school te halen.
  4. Kiezen is verliezen
    Als u teveel op uw te-doen-lijstje heeft staan, dan zult u nooit een evenwicht vinden. Bepaal wat belangrijk is voor u en schrap andere activiteiten. Dingen die u eigenlijk niet echt moet doen of die u kunt uitbesteden aan iemand anders, moeten zonder pardon van uw lijst!
  5. Doe niet alles zelf
    Er zijn ongetwijfeld een aantal dingen, dat u nu zelf doet, maar u kunt die uitbesteden. Overweeg bijvoorbeeld om enkele huishoudelijke taken door iemand anders te laten doen. Kijk of uw partner misschien iets van u kan overnemen.
  6. Baken de grens tussen werk en privéleven duidelijk af
    Wordt u vaak gebeld door collega's in verband met uw werk? Vraag dan aan uw collega's om u niet te bellen buiten werkuren of schakel uw telefoon uit als u niet gestoord wilt worden. Lees ook u mails niet 's avonds.
  7. Vraag raad
    Vraag eens aan andere collega's hoe zij er in slagen om hun privéleven en hun werk te combineren. Er zijn mensen die daar blijkbaar geen problemen mee hebben of jarenlange ervaring hebben in het combineren van zorgtaken en werk. Misschien kunnen zij u met een paar eenvoudige tips op weg helpen.
  8. Verlies geen tijd
    Als u op het werk bent, zorg er dan voor dat u zo efficiënt mogelijk werkt. Vermijd lange vergaderingen waar u eigenlijk niet echt bij moet zijn. Ga na wat noodzakelijk is en of u het kan delegeren aan iemand die minder werk heeft dan u. U zult zien dat u al heel wat tijd wint.
  9. Werkt u in een gezinsvriendelijk bedrijf?
    Veel bedrijven stellen maatregelen voor die u helpen bij het verbeteren van uw work-life balance. Check eens of er bij u op het werk geen stomerijdienst of kinderopvang georganiseerd kan worden. Of misschien is er wel een sportschool vlak bij uw werk waar groepskorting afgesproken kan worden. Dan kunt u gelijk na het werk sporten en hoeft u niet eerst naar huis. Bent u van plan om van werk te veranderen? Informeer dan goed naar de mogelijkheden die het bedrijf u biedt om uw werk- en privéleven goed te combineren. Ga dan op zoek naar een gezinsvriendelijk bedrijf.
  10. Minder werk
    Slaagt u er echt niet in om een evenwicht te vinden in uw work-life balance? Ga dan eens na of u niet parttime kan gaan werken. Dan houdt u nog voldoende tijd over voor uw gezin. U verdient minder, maar mensen met kinderen kunnen bijvoorbeeld besparen op naschoolse kinderopvang enz. Het is zeker het overwegen waard!

Op zoek naar een andere baan in Utrecht, werk in Eindhoven of vacatures in den Haag? Of naar een bepaalde managementfunctie?


 

Verwante artikels

Solliciteren en social media: de do’s en don’ts

Uit een Europees onderzoek van StepStone blijkt dat bijna driekwart van de werkgevers extra informatie zoekt over kandidaten via social media. In ongeveer de helft van de gevallen heeft die informatie een positieve invloed op de beslissing om iemand aan te nemen. Maar helaas wordt een kwart van de kandidaten juist afgewezen vanwege hun profiel op social media. Wij zetten voor jou de do's en don'ts op een rij.

Meer lezen

De stress van onbeperkt vakantiedagen

CPIMAGE:14882|image-vakantie-stress

Ben je ook na je vakantie eigenlijk nog toe aan dat extra dagje vakantie? We werken doorgaans veel en zijn de laatste jaren dankzij de technologische mogelijkheden steeds vaker ook buiten de werktijden om beschikbaar voor werk. Soms zijn we af en toe gewoon toe aan een extra vrije dag, gewoon om thuis te ontspannen. Vakantiedagen sparen we doorgaans liever om echt iets te doen.

Meer lezen

10 tips voor een beter evenwicht tussen werk en privéleven

CPIMAGE:13753|image-prive

Vraag jij je ook soms af of je wel genoeg tijd met je familie en vrienden doorbrengt? Veel mensen vinden moeilijk een evenwicht tussen hun werk en hun privéleven. En zodra er kinderen zijn, wordt dat nog moeilijker. Wat kan je nu doen als de balans tussen jouw werk en privéleven verstoord is?

Meer lezen

Kraken of maken social media je carrière?

CPIMAGE:11606|image-boef

Internet, en vooral social media, hebben ons leven veranderd. Via internet kan een werkgever gemakkelijk heel wat persoonlijke en professionele informatie over je terugvinden en dat kan een invloed hebben op je carrière. Een werkgever vindt op social media niet alleen elementen die van  jou de perfecte kandidaat voor hun bedrijf maken, maar misschien ook minder positieve informatie. De informatie die over jou op social media staat, kan je carrière dan ook maken of kraken. Wij geven je enkele tips.

Meer lezen

Auto van de zaak: wat zijn de voor- en nadelen?

CPIMAGE:10761|image_auto

In veel bedrijven is een auto van de zaak één van de voordelen voor medewerkers. Maar als je momenteel een eigen auto hebt, wil je dan wel een auto van de zaak? Een leaseauto is een groot voordeel, maar je moet misschien ook met enkele nadelen rekening houden. Wij zetten de voor- en nadelen van een leaseauto voor jou op een rijtje.

Meer lezen

Onze Channels