Een bericht over Cookies

Stepstone maakt gebruik van cookies op deze site. Deze cookies zijn van belang voor het goed functioneren van deze site. Meer informatie over cookies.
Akkoord
 | 
Beveiliging  | Over StepStone  | Selecteer taal: NL EN
Baan Zoeken
(functie, trefwoorden of bedrijf)
(stad, provincie of postcode)

7 creatieve sollicitatievragen en hoe je ze kunt beantwoorden

1015_V3_article_image2 'Waar krijg jij stress van?' of 'Als je in een volgend leven zou mogen terugkeren als een dier, wat zou je dan willen zijn?' Recruiters zijn soms nogal creatief in de vragen die ze stellen tijdens een sollicitatiegesprek. Dat doen ze niet om het jou moeilijk te maken, maar wel om wat extra informatie los te peuteren over je persoonlijkheid.
Hoe spontaner en minder ingestudeerd je antwoord is, hoe meer ze namelijk over jou te weten komen. Wát je dus precies moet antwoorden op zulke vragen, kunnen we je niet vertellen. Maar we leggen je wel graag uit waar de recruiter op zal letten.

1. Hoe zou je dit bedrijf aan mij verkopen als ik een potentiële klant was?


Een creatieve variant op 'wat weet je over ons bedrijf' en een kans om uit te pakken met je commerciële vaardigheden, zeker als sales- of marketingprofiel. Niet voor iedereen even gemakkelijk. Het belangrijkste is dat je toont wat je al weet over het bedrijf en dat je die kennis gebruikt om een stevige argumentatie op te bouwen.

2. Als je zou mogen terugkeren als een dier in een volgend leven, welk dier zou dat dan zijn?


Op het eerste gezicht lijkt dit een gekke vraag, maar het antwoord kan de recruiter wel informatie opleveren over hoe jij jezelf ziet. Natuurlijk heeft het geen enkele wetenschappelijke basis, maar het is een leuke manier om iets over jezelf te vertellen. Ben je een kuddedier of juist erg individueel ingesteld? Heb je een wild en creatief kantje of ben je het type dat orde brengt in de chaos? Ga je voor snelheid in je werk of kies je voor de tactische inzichten van een roofdier?

3. Welk project heb je goed afgerond maar zou je niet nog eens willen doen?


In elke baan moet je wel eens iets doen dat je minder leuk vindt. Met deze vraag probeert de recruiter uit te vissen wat jou minder aanspreekt. Zo komt hij bijvoorbeeld te weten of je bereid bent om veel hetzelfde werk te doen omdat dat nu eenmaal deel uitmaakt van je baan, maar ook of je in staat bent om je verantwoordelijkheid te nemen als een project moeilijk loopt. En los jij je problemen alleen op of met het hele team? Denk goed na over je antwoord en realiseer je welke overeenkomsten je vorige baan heeft met de baan waarop je nu solliciteert.  

4. Wat is volgens jou het beste: een te laat maar perfect resultaat, of een goed resultaat binnen de deadline?


Elke werkgever wil dat het werk op tijd gedaan is en het liefst nog perfect ook. Maar als hij moet kiezen, dan geven de meeste werkgevers de voorkeur aan op tijd en 'gewoon' goed. Alles kan namelijk beter, maar meestal is daar nu eenmaal geen tijd voor. Overtuig de recruiter ervan dat je prioriteiten kunt stellen.

5. Waar krijg jij stress van?


Een goede vraag om te weten te komen hoe stressbestendig je bent, wat je eventuele zwaktes zijn, en hoe goed je jezelf kent. Wat bijvoorbeeld minder goed overkomt, is antwoorden dat je gestrest wordt van collega's die je storen zodat jij je werk niet af krijgt. Dat zou namelijk kunnen betekenen dat je niet in staat bent je grenzen aan te geven of dat je geen verantwoordelijkheid neemt als iets niet lukt.  

6. Wie inspireert je en waarom?


Dit geeft de recruiter inzicht in de waarden die jij belangrijk vindt. Kijk je op naar mensen die belang hechten aan een goede band met anderen, zou je het liefst in de voetsporen treden van iemand die op carrièrevlak de absolute top bereikt heeft, of ben je jaloers op het leven van avonturiers? Er zijn niet echt verkeerde antwoorden, het hangt af van welk profiel de recruiter zoekt.

7. Stel dat je op een onbewoond eiland zou belanden, welke drie items zou je bij je willen hebben en waarom?


Met deze vraag test de recruiter hoe creatief je bent en of je oplossingsgericht kunt denken. Afhankelijk van de baan waarvoor je solliciteert - een creatieve functie bij een reclamebureau of een baan met veel verantwoordelijkheid op een financiële afdeling - zal het ene belangrijker zijn dan het andere. Zorg ervoor dat je je keuzes kunt toelichten en de recruiter ze kan begrijpen.

Onze Channels